way to the top

တာဒအိုအန္ဒို (Tadao Ando)   ကို ၁၉၄၁ စက္တင္ဘာ ၁၃ ရက္ေန႔မွာ တုိက်ိဳၿမိဳ႕မွာ ေမြးဖြားခဲ့ပါ တယ္။ သူဟာ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးျဖစ္ကာ အျမြာညီအစ္ကို တစ္ဦးရွိပါတယ္။သူ႕ရဲ႕ ထင္ရွားတဲ့ အခ်က္က

သမုိင္းဝင္ ဗိသုကာ Francesco Dalco နဲ႔ အမ်ိဳးအစားတူ Critical Regionalism ကို ဗိသုကာ နဲ႔ ႐ႈ ခင္းေပါင္းစပ္ ကာ ဖန္တီးတဲ့ ဗိသုကာ ပညာရွင္ဆုိတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ သူ႕ရဲ႕ငယ္ဘဝကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ဗိသုကာတစ္ဦး မျဖစ္ ခင္ ခက္ခဲၾကမ္းတမ္းတဲ့ ဘဝကို ျဖတ္သန္းခဲ့ရ သူပါ။အသက္ ၂ ႏွစ္အရြယ္မွာ မိဘႏွစ္ပါးကအျမႊာ ႏွစ္ဦးကို တစ္ဦးစီ ခြဲထားဖို႔ စီစဥ္တဲ့အတြက္ သူဟာ အဘြားနဲ႔ႀကီးျပင္းခဲ့ရပါတယ္။အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း အေနနဲ႔ ထရပ္ကား ေမာင္းသလို လက္ေဝွ႔လည္း ထုိးပါတယ္။ လက္ေဝွ႔ ကိုထိုးေနေပမဲ့ ပံုမွန္ေလ့က်င့္ သင္ ယူမႈမရွိဘဲ အျမင္နဲ႔က်င့္ခဲ့သူပါ။ သူအထက္တန္း ဒုတိယႏွစ္ အေရာက္မွာ တုိက်ိဳရွိ Imperial Hotel ကို ဒီဇုိင္းဆြဲေပးသူ Frank L Loyd Wright   တစ္ေယာက္  တုိက်ိဳကို အလည္ အပတ္ေရာက္ လာခဲ့ပါတယ္။ ဒါကို အားက်သြားတဲ့အတြက္ သူဟာ Boxing ထုိးတာကို ရပ္ၿပီးေနာက္ အထက္တန္းေအာင္ရင္ ဗိ သု ကာ   ေက်ာင္းတက္မယ္လို႔ စိတ္ကူးခဲ့ပါတယ္။  Boxing   ထုိးတဲ့ အခ်ိန္ေနရာမွာ  Drawing  နဲ႔   Interior Design  ပညာကို ညေက်ာင္းေတြမွာ တက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေနာက္ ကမၻာသိ ဗိသုကာ ပညာရွင္ေတြျဖစ္  တဲ့  Le Corbusier, Ludwig Mies Vander Rohe, Frank Lloyd Wright နဲ႕   Louis Kahn  တို႔ရဲ႕ လက္ရာအေဆာက္အအံုေတြကို လွည့္လည္ ပညာ ယူၿပီး ၁၉၆၈ ခုႏွစ္မွာ အိုဆာကာကို ျပန္လာကာ သူ႔ရဲ႕ စတူဒီယို Tadao Ando Architects and  Associates   ကို တည္ေထာင္ခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ဒီဇုိင္းပညာဟာ   Zen  ဆုိတဲ့ ဂ်ပန္႐ိုးရာ ကိုးကြယ္မႈဘာသာနဲ႔ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ဘဝ ေနထုိင္ မႈပံုစံ လႊမ္းမိုးမႈမ်ားကာ  ဗိသုကာ စတုိင္ကေတာ့   Haiku  (ဟိုကၠဴ)ဆုိတဲ့ ႐ိုးရွင္းမႈကို အေျခတည္ထားပါတယ္။  သူ႕ဒီဇုိင္းေတြအားလံုးဟာ အမွတ္ရစရာေကာင္းသလို လူစိတ္ဝင္စားမႈ အထူးရွိေပမဲ့ ႐ုိးရွင္းမႈကို ျမင္သာေနရပါတယ္။ ဒီအ တြက္  ဂ်ပန္လူမ်ိဳးေတြ အတြက္ပဲ သူ႕ဒီဇုိင္းဟာ အသက္ဝင္ေနမယ္လို႔ေတာ့ မထင္ပါနဲ႔။  သူဟာ ခရစ္ယာန္ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းေတြလည္း ဒီဇုိင္းဆြဲေပးခဲ့ၿပီး ထင္ရွားတဲ့ လက္ရာေတြအေနနဲ႔  Church of the Light (1989)  နဲ႕ The Church in Tarumi (1993)  တုိ႔ ရွိပါတယ္။ ဂ်ပန္စတုိင္ ေဆာက္တာနဲ႔ ဥေရာပစတုိင္ေဆာက္တာၾကား ကြာ ျခားခ်က္ ဘာမွမရွိေၾကာင္းနဲ႔အိမ္ပဲ ေဆာက္ေဆာက္၊  ဘုရားေက်ာင္းပဲေဆာက္ေဆာက္ သူ႕အဖို႔ Design   ပိုင္းမွာ ျခားနားခ်က္ထားေၾကာင္း ရွင္းျပထားပါတယ္။Award  အေနနဲ႔  Pritzker Architecture Prize အပါအဝင္ဆုမ်ားစြာ ရခဲ့ဖူးၿပီး စာအုပ္အေနနဲ႔    Seven Interview with Tadao, Ando, Rokko Housing 1-2-3  တုိ႔ထြက္ရွိထားၿပီး sek-taught architect  အျဖစ္ နာမည္ေက်ာ္သူ တာဒအိုအန္ဒိုရဲ  The way to the top    ျဖစ္လာတဲ့ လမ္းက အေတြးအေခၚေတြကို ၾကည့္ရေအာင္ပါ။

way to the top3          

အႏုပညာ၊ အေတြးအေခၚနဲ႔ ဖန္တီးမႈ

ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ လက္အစံုဟာ ေတြးေတာျခင္းနဲ႔ တီထြင္ျခင္းေတြ ျဖန္႔ၾကက္လုပ္ကိုင္ႏုိင္ဖို႔ ပါလာတာပါ။ thinking process, creative process   ေတြ လုပ္ကိုင္ဖို႔ အပိုပါလာတဲ့ စက္ပစၥည္းတစ္ခုလိုပါပဲ။

ဂ်ပန္ဗိသုကာပညာကို ေလ့လာမယ္ဆုိရင္

ဂ်ပန္႐ုိးရာဗိသုကာ ပညာကို ေလ့လာမယ္ဆုိ ရင္ ဂ်ပန္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ သဘာဝေလာကႀကီး နဲ႔အၾကား သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ ေနထုိင္ႏုိင္တာကို ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။ သဘာဝကို မျပဳျပင္ဘဲ နီးစပ္ေအာင္ ဖန္တီးယူတာက ဂ်ပန္ဗိသုကာ ပညာပါပဲ။

လွပတဲ့ ပံုရိပ္ဆုိတာ
 ေနရာတစ္ခုဟာ ဘာေၾကာင့္လွေနသလဲဆုိ တာကို အလြယ္တကူမခန္႔မွန္းႏုိင္ေပမဲ့  ေနရာရဲ႕ ပံုရိပ္ကေတာ့ မ်က္စိထဲမွာ ထင္ထင္ရွားရွားႀကီး ျမင္ ေနမိတတ္ပါတယ္။

Design and Level
အေသးစိတ္ေဖာ္ျပခ်င္တဲ့ Level တစ္ခုနဲ႔ လက္သမားပညာေပါင္းစပ္မႈကို မူလဒီဇုိင္းဖန္တီးစဥ္ မွာ တစ္ခါတည္းထည့္သြင္းထားရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပံုစံတစ္ခုကို ဆြဲၿပီဆုိတာနဲ႔ ဒီအေဆာက္အအံုမွာ ဘယ္အရာကို အေသးစိတ္ေဖာ္ျပမလဲကို အရင္စဥ္း စားပါတယ္။

သမုိင္းအရ အဖုိးတန္တဲ့ ဗိသုကာေျမ
    အႀကိဳက္ဆံုးဗိသုကာ လက္ရာေတြရွိတဲ့ ေျမက ေတာ့ အီတလီပါပဲ။ ဗိသုကာ စံအရ ႀကီးမားျပည့္စံု လြန္းတဲ့ ေရာမက  Pantheon   ဟာ ကြၽန္ေတာ့္စိတ္ ႀကိဳက္ေနရာပါ။

အတိတ္၊ အနာဂတ္နဲ႔ ပစၥဳပၸန္
ကြၽန္ေတာ္က အတိတ္ကို ျပန္ေတြးသလို အနာ ဂတ္ကိုလည္း ေမွ်ာ္ေတြးေနပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ လက္ရွိ ဘဝမွာလည္း ငါဘယ္ေရာက္ေနသလဲ၊ ဘယ္ ေလာက္ဆက္သြားဖို႔ လိုအပ္ၿပီးဘာေတြထပ္မံျဖည့္ ဆည္းရမလဲေတြးမိပါတယ္။

              way to the top4

way to the top 1                                                                                                           

အေမရိကန္အေပၚ အျမင္
စီးပြားေရးအျမင္အရ ၾကည့္ရင္ အေမရိကဟာ ေခါင္းေဆာင္သဖြယ္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေျမ မွာ ရွင္သန္ခ်င္ရင္ သင့္အေနနဲ႔ တစ္ခုခုကို အသစ္အဆန္းလုပ္ျပဖို႔လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။

သူ႕ဗိသုကာပညာရဲ႕ လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္က ....

ကြၽန္ေတာ္ဟာ ဂ်ပန္အမ်ိဳးသားျဖစ္တာေၾကာင့္ ဂ်ပန္ဗိသုကာ ပညာရပ္နဲ႔ ေဆာက္လုပ္မႈပံုစံေတြကို အၿမဲျမင္ေနရပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ ဒီဇုိင္းေတြရဲ႕ အေတြး အေခၚနဲ႔ ပံုစံဟာ ဂ်ပန္ဒီဇုိင္းေတြက လာတာပါ။ အေနာက္တုိင္းနည္းပညာနဲ႔ ပစၥည္းေတြကို ဘယ္ ေလာက္သံုးထားသည္ျဖစ္ပါေစ။ ဒီဇုိင္းအေျခခံက ေတာ့ ဂ်ပန္ဗိသုကာပညာအေပၚ အေျခတည္ပါတယ္။

ယံုၾကည္မႈမရွိရင္ ျဖစ္မလာႏုိင္တဲ့ Modernist Architecture

  ျပင္းထန္တဲ့ ယံုၾကည္မႈသာ မရွိခဲ့ရင္ ေမာ္ဒန္ ဆန္လြန္းတဲ့ ဗိသုကာပညာဆုိတာ အခုလိုျပည့္ျပည့္ စံုစံုရွိေနႏုိင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ယုတၱိေဗဒက်မႈနဲ႔ ေမာ္ဒန္ပညာၾကား ကြာျခားခ်က္မ်ားလြန္းေပမဲ့  ကြၽန္ေတာ္ ကေတာ့ ဒီႏွစ္ခုစလံုးကိုေပါင္းစည္းပစ္လိုက္ပါတယ္။

နည္းပညာ၊ Technology ကို မပစ္ပယ္ပါနဲ႔။

ကြန္ပ်ဴတာဟာ ဗိသုကာတီထြင္မႈ ေနာက္တစ္ မ်ိဳးကို အၿမဲေပးစြမ္းေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြန္ပ်ဴတာ နည္းပညာရပ္ကို မျငင္းပယ္ပါနဲ႔။ မတူညီတဲ့ ကမၻာႏွစ္ ခုကို ေပါင္းစပ္ဖို႔ ႀကိဳးစားပ

ဦးေႏွာက္နဲ႔ လက္ကိုတစ္ၿပိဳင္နက္တည္း ခုိင္းပါ။way to the top2
ကြၽန္ေတာ္တစ္စံုတစ္ခုကို ေရးဆြဲၿပီဆုိတာနဲ႔ ဦးေႏွာက္နဲ႔လက္ကို တစ္ၿပိဳင္နက္တည္း အလုပ္လုပ္ ပါတယ္။

ဗိသုကာပညာရပ္ဟာ လူေတြအတြက္ပါ။
 အားလံုးေသာ ဗိသုကာ ပညာရပ္တုိင္းဟာ သဘာဝအရကို လူမ်ားတဲ့ ေနရာမွာရွိတဲ့ အေဆာက္ အအံုတုိင္းအတြက္ ရည္ရြယ္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဆြဲသမွ် ဒီဇုိင္းတုိင္းမွာ  Public Space ပါေအာင္ ထည့္ထားပါတယ္။

စာေပနဲ႔ ဂီတဟာ တျခားဘဝတစ္ခုပါ။    way to the top6
 ကြၽန္ေတာ့္ပတ္ဝန္းက်င္မွာ ဘာေတြျဖစ္ေန သလဲကို စိတ္ဝင္စားပါတယ္။ တျခားအႏုပညာရပ္ေတြ ထဲမွာေတာ့ စာေပနဲ႔ ဂီတကို အထူးအာ႐ုံထားပါတယ္။

စာေပက သင္ယူျခင္း
အီတလီက သမုိင္းဝင္အေဆာက္အဦေတြပါ တယ္။ ဥေရာပဘက္မွာ ဂရိရဲ႕ဗိသုကာ အေတြးအေခၚ ကို အခုထိ လက္သင့္ခံေနရတုန္းပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ စာအုပ္ေတြ ေလ့လာသလို အေဆာက္အအံုေတြရဲ႕ ဓာတ္ပံုေတြကိုလည္း ၾကည့္ရပါတယ္။ ဗိသုကာ ပညာ ဒီဇုိင္းအရ ဗိသုကာပညာအစံုအေစ့ကို ဥေရာပ ဗိသု ကာ ဒီဇုိင္းေတြက ရပါတယ္။                                                                            

ခ်ိဳေတးသံ

 

 

 

 

 

 

 

 

Go to top